Κατάργηση πανωτοκιών και ανώτατο όριο επιτοκίων των πιστωτικών καρτών ζητά το Οικονομικό Επιμελητήριο

Κατάργηση πανωτοκιών και ανώτατο όριο επιτοκίων των πιστωτικών καρτών ζητά το Οικονομικό Επιμελητήριο

Ιούλιος 14, 2009 - 01:45

Για την Κρίση της Ελληνικής Οικονομίας και την αντιμετώπιση της πήρε θέση το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας. Τις θέσεις αυτές ανέλυσε για λογαριασμό των «Αρκαδικών Ειδήσεων» ο Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Πελοποννήσου Γιάννης Άρχοντας.
Αρχικά, ανέφερε ότι «η Ελληνική οικονομία ταλανίζεται από σειρά παραγόντων τόσο εσωτερικών όσο και διεθνών. Η διεθνής οικονομική κρίση είναι γεγονός, δεν μπορεί όμως να αποτελέσει άλλοθι για τα προβλήματα μας.
Οι αρνητικές επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας επιβάλλουν να εντοπίσουμε και να κατανοήσουμε τα αίτια που οδήγησαν στη σημερινή πραγματικότητα για να ασκηθούν οι κατάλληλες και αποτελεσματικές πολιτικές για την αντιμετώπιση τους.

Τα αίτια της κρίσης πρέπει να αναζητηθούν αφενός στα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα και τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν αλλά και στη διεθνή συγκυρία της χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης που τα ανέδειξε με εντονότερο και οξύτερο τρόπο.
Οι μακροοικονομικές ανισορροπίες της Ελληνικής Οικονομίας αποτυπώνονται στη συνεχή επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης και στα διατηρούμενα και συνεχώς διογκούμενα Ελλείμματα του Δημοσίου και του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών, στο ύψος του Δημόσιου Χρέους, τα οποία έχουν εκτραπεί σε επίπεδα εκτός ελέγχου, γεγονός που καθιστούν την οικονομία, ακόμη πιο ευάλωτη και σαθρή στους εξωτερικούς παράγοντες της διεθνούς οικονομικής κρίσης.
Λειτουργούν αποσταθεροποιητικά και περιορίζουν τα αποθέματα ανάπτυξης χώρας.
Η παραγωγική βάση της Ελληνικής Οικονομίας είναι ισχνή καθώς στηρίχθηκε, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σε τομείς όπως ο τουρισμός, η ναυτιλία και η οικοδομή, κλάδοι που πλήττονται πρώτοι και με ιδιαίτερη ένταση από την κρίση».

Για τα νοικοκυριά: «Η υπερχρέωση των νοικοκυριών και ιδιαίτερα των ασθενέστερων εισοδηματικών ομάδων επιδεινώνεται. Τα χρέη των νοικοκυριών ως ποσοστό του ΑΕΠ έχει αυξηθεί από 34,7% στο τέλος του 2005 σε 45.3% στο τέλος του 2007 και συνεχίζουν να αυξάνονται με ταχύτερους ρυθμούς. (Πηγή, Υπερχρέωση Νοικοκυριών, Οικονομικό Επιμελητήριο)».

Για την ανεργία: «Η ανεργία και μάλιστα η πραγματική ανεργία αυξάνεται ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο, από 7,7% το 2008 → σε 9,1% για το 2009. Η απασχόληση από θετική αύξηση 1,2% το 2008 → σε -1,1% το 2009»

Για το φορολογικό σύστημα: «Η συνεχής και άνιση φορολογική επιβάρυνση των εισοδημάτων των εργαζομένων και συνταξιούχων είναι το βασικό χαρακτηριστικό του φορολογικού συστήματος, το οποίο παραμένει άδικο, γραφειοκρατικό και αναποτελεσματικό.
Η σχέση αμέσων και εμμέσων φόρων χειροτερεύει από χρόνο σε χρόνο. (ΟΕΕ, Προτάσεις για το Φορολογικό σύστημα)»

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ

Ο κ. Άρχοντας επισήμανε ακόμα ότι «βασικό χαρακτηριστικό της κρίσης είναι η ανατροφοδότηση της που δημιουργεί νέα προβλήματα και ανισότητες, σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Αυτή δεν οφείλεται σε συγκυριακούς λόγους. Είναι μια κρίση περισσότερο συστημική παρά κυκλική κρίση, που θίγει τα όρια του προτύπου παραγωγής και διανομής του πλούτου και γενικότερα το σύστημα αξιών. Αμφισβητείται η δομή και οι λειτουργίες των επιμέρους συστημάτων και αγορών.
Αναγνωρίζοντας την οικονομική κρίση με αυτή την προσέγγιση παρέχεται η δυνατότητα
επαναπροσδιορισμού της ασκούμενης πολιτικής στη κατεύθυνση των αυστηρά ρυθμιζόμενων αγορών, προϊόντων, υπηρεσιών και κεφαλαίων, με ένα αποτελεσματικό εποπτικό πλαίσιο, όχι μόνο κατασταλτικού αλλά κυρίως προληπτικού ελέγχου για την αποτροπή μονοπωλιακών καταστάσεων και συμπεριφορών αποτελεσματικής διαχείριση πόρων, ενίσχυσης της ζήτησης με στόχο τη μεγέθυνση του παραγόμενου προϊόντος και δίκαιη κατανομή βαρών αποτελεσματική αντιμετώπιση την μακροοικονομικών, περιβαλλοντικών και Εισοδηματικών Ανισορροπιών μιας συμφωνίας για τη στήριξη της απασχόλησης και αποφυγή μαζικών απολύσεων».

Στο πλαίσιο αυτό οι βασικοί άξονες που προτείνει το Οικονομικό Επιμελητήριο είναι:

• Στήριξη της αγοραστικής δύναμης των μεσαίων στρωμάτων και ενίσχυση των κοινωνικά ευάλωτων ομάδων.
• Εισοδηματική ενίσχυση των χαμήλο συνταξιούχων, χαμηλόμισθων και ανέργων
• Γενναιόδωρη ενίσχυση των γεννήσεων και της πολύτεκνης οικογένειας.
• Ενίσχυση του οικογενειακού εισοδήματος έμμεσα με τη μείωση της παραπαιδείας και την αύξηση των δαπανών του κοινωνικού κράτους για παιδεία, υγεία, κοινωνική πρόνοια
• Μείωση της φορολογίας των φυσικών προσώπων με την εφαρμογή περισσότερων
κλιμακίων στη βάση μιας προοδευτικής - αναλογικής κλίμακας.
• Ευνοϊκά μέτρα για την αποπληρωμή των δανείων με επιμήκυνση του χρόνου, και μείωση της ελάχιστης μηνιαίας δόσης
• Κατάργηση πανωτοκιών με ανώτατο όριο επιτοκίου για το τελικό ύψος των δανειακών απαιτήσεων
• Ανώτατο όριο επιτοκίων των πιστωτικών καρτών
• Κατάργηση πανωτοκιών. Ανώτατο όριο επιτοκίων των πιστωτικών καρτών
• Στήριξη της πραγματικής οικονομίας και των Μικρο-Μεσαίων Επιχειρήσεων.
• ενίσχυση των ΜΜΕ με ανακατανομή πόρων από τα διαρθρωτικά Ταμεία
της ΕΕ και ενεργοποίηση πόρων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
• στήριξη της επιχειρηματικότητας με απλούστευση των γραφειοκρατικών
διαδικασιών και τη χρήση των νέων τεχνολογιών
• Άμεση διοχέτευση του ΕΣΠΑ του 4ο Κοινοτικού πλαίσιου στήριξης στις ΜΜΕ για τη στήριξη της αγοράς και της ρευστότητας.
• Ενίσχυση της κοινωνικής εργασίας με πλήρη δικαιώματα κοινωνικής ασφάλισης για στήριξη ανέργων και απολυμένων σε τομείς που έχουν ανάγκη από ανθρώπινο δυναμικό όπως εργασία στο περιβάλλον, κοινωνική πρόνοια, σε ΤΑ κλπ
• Ενίσχυση των επιδομάτων ανεργίας
• Δημοσιονομική εξυγίανση και σταθερότητα.
• Εξορθολογισμό και αναδιάρθρωση των δημοσίων δαπανών .Όσο σημαντικό είναι η μείωση των ελαστικών καταναλωτικών δαπανών που οδηγούν σε σπατάλη του δημόσιου χρήματος, τόσο σημαντικό είναι η αύξηση των παραγωγικών επενδύσεων με κατεύθυνση τα συγχρηματοδοτούμενα έργα που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας,
• Μεταρρύθμιση του Φορολογικού Συστήματος
• Έλεγχος υλοποίησης του Προϋπολογισμού. Το εθιμικό γεγονός του ετήσιου προϋπολογισμού εκτός των άλλων αποδεικνύεται και από την απουσία μηχανισμών ελέγχου. Η επανειλημμένη και για τέταρτη φορά αναθεώρηση της εκτίμησης του ελλείμματος για το 2008 αλλά και στις προβλέψεις για το 2009 το οποίο για το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους διαμορφώθηκε σε 1,9 δις εκτός πλαισίου του προϋπολογισμού καθώς και η υπέρβαση των ετήσιων δανειακών αναγκών καταδεικνύει την ανάγκη τακτικού και συστηματικού ελέγχου υλοποίησης του. Η εκάστοτε
κυβέρνηση οφείλει να δίνει στη δημοσιότητα κάθε στοιχείο για την πορεία των εσόδων και εξόδων και την εν γένει πορεία υλοποίησης του προϋπολογισμού σε μηνιαία βάση από επιτροπή στην οποία συμμετέχουν επιστήμονες και κοινωνικοί φορείς με τη σύνταξη διμηνιαίας έκθεσης με
παρατηρήσεις στις οποίες οι αρμόδιοι υπουργοί και υπηρεσίες οφείλουν να απαντούν σε εύλογο χρόνο.
• Κρατικός παρεμβατισμός και αυστηρό πλαίσιο εποπτείας και ελέγχου του Χρηματοπιστωτικού συστήματος, ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά
• Ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών με αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου
• Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του συστήματος εποπτείας του χρηματοπιστωτικού συστήματος σε ένα νέο διεθνές πλαίσιο που θα ρυθμίζει τη χρηματοπιστωτική λειτουργία,
• Πλήρη δημόσιο έλεγχο της Εθνικής Τράπεζας και την ενίσχυση του ρόλου του δημοσίου στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και την Αγροτική Τράπεζα ώστε με ένα ισχυρό πυλώνα δημοσίου μετοχικού ενδιαφέροντος στο χρηματοπιστωτικό σύστημα να ενισχυθεί η παρέμβαση του δημοσίου στη χρηματοπιστωτική λειτουργία και την κατανομή των πόρων στην ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας.

Πηγή:Αρκαδικές Ειδήσεις

Ειδήσεις: